RSG in bedrijf: Robbert ten Horn / RoxMedia

Reünisten R.S.G. / Actueel  / RSG in bedrijf: Robbert ten Horn / RoxMedia

RSG in bedrijf: Robbert ten Horn / RoxMedia

Uit: Nesthor jaargang 26 editie 4, december 2017

De serie RSG in bedrijf gaat over RSG’ ers die na hun studie voor zichzelf zijn begonnen. Dit keer zijn we in gesprek met de eigenaar van internetbureau RoxMedia:

Robbert ten Horn werd lid in 2006. Je kunt hem kennen van zijn inspanningen als Praeses Almanak, actieve discommer, Gugnirlid, mede-oprichter van de promcom (voor de wat oudere leden die hier een typefout denken te herkennen; de promotiecommissie is ooit in het leven geroepen om commissies te ondersteunen bij het opmaken van promotiemateriaal) én oud Ab Actis. Al tijdens zijn studie Communication & MultiMedia design startte hij – toendertijd met mede-RSGer Max van Essen – RoxMedia; inmiddels een succesvol en snelgroeiend bedrijf én hof-leverancier van websites aan het RSG-front. Met als meest recente wapenfeit de nieuwe reünistenwebsite! Tijd voor een praatje!

Jullie omschrijven jezelf als een “jong en groeiend internetbureau”. De term internetbureau zegt mij niet direct veel, wat doen jullie precies?

Rox Media maakt websites, webshops en webapplicaties op maat. Alles binnen je browser, op al je devices. De disciplines die we in huis hebben zijn ontwerp, bouw en optimalisatie. Met een team van 7 man doen we dit voor het MKB (o.a. Bier&cO, BRiQ real estate en De Nederlandse Kluis) en voor grote organisaties (o.a. PostNL, Vodafone, Rijksoverheid en het Wereld Natuur Fonds.)

Sinds 2009 timmeren jullie flink aan de weg met Rox Media. Hoe is het idee voor Rox tot stand gekomen?

Het typische verhaal van een uit de hand gelopen hobby. Rox Media is in 2009 opgericht door Max van Essen (ook RSG’er) en mij. We kenden elkaar al goed van de Eurekaweek 2007, waar ik het ontwerp voor deed en Max de website bouwde. Toen mijn kapper vroeg of ik zijn nieuwe website kon maken, vroeg ik Max of hij de technische realisatie hiervan wilde doen. Dat zag hij zitten, maar hij stelde voor om ons dan wel “even bij de KvK in te schrijven”, en zo geschiedde.

Toen ik de term ‘internetbureau’ opzocht, kwam ik heel veel bedrijven tegen. Hoe onderscheiden jullie je in zo’n competitieve markt?

Met ons proces. Ons vak is voor veel mensen complex. Logisch. We willen dit daarom zo prettig mogelijk maken voor onze klanten. Een helder traject, zonder verrassingen. Zo krijgen al onze klanten toegang tot een eigen dashboard. Daar zien ze een overzicht van alle werkzaamheden, de voortgang van het project, planning en andere belangrijke informatie. Hierdoor houdt de klant zelf eenvoudig grip op de planning en het budget. Daarnaast houden we de lijntjes extreem kort en schakelen onze designers en developers zo veel mogelijk rechtstreeks met de opdrachtgever.

Daarnaast ook niet onbelangrijk: onze producten. Door zoveel mogelijk te werken met bewezen oplossingen hoeven we het wiel niet telkens opnieuw uit te vinden. Hierdoor kunnen we efficiënt producten op maat maken, en deze snel lanceren. Wanneer een product live staat weet je immers pas echt hoe de gebruiker erop reageert. Daarom gaan we daarna direct in kleine stappen analyseren en optimaliseren.

Vanaf 2009 ben je al betrokken bij Rox Media, terwijl je in 2012 pas helemaal afstudeerde. Vanwaar dat je op zo’n jonge leeftijd al begon met ondernemen en hoe bevalt dat?

Het ondernemen kwam oorspronkelijk meer per toeval op mijn pad. Pas tijdens mijn afstuderen heb ik de keuze gemaakt om er full-time mee door te gaan. Op jonge leeftijd starten met ondernemen was juist ideaal, omdat je dan nog een tijdje hebt om aan je bedrijf te bouwen voordat er echt wat op het spel staat. Je bent als student immers nog flexibel en hebt weinig financiële verplichtingen. Dat geeft je de ruimte om lekker veel fouten te maken en daarvan te leren.

Wat heb je tijdens je RSG tijd geleerd waar je ook in het ondernemerschap nog baat bij hebt? Of denk je stiekem vooral terug aan een tijd met veel gezelligheid en biertjes?

Het runnen van een eigen bedrijf heeft veel parallellen met Bestuur en commissies van RSG. De gezelligheid gaat gepaard met het opdoen van sociale en bestuurskundige vaardigheden die je de rest van je leven goed kan gebruiken. Wat dat betreft is een studentenvereniging de perfecte proeftuin voor het echte leven.

Daarnaast is je netwerk gewoon super belangrijk. Daar speelt RSG tot op de dag van vandaag een grote rol in. Veel mooie projecten die we bij Rox Media mogen doen zijn uit dit netwerk gekomen. Daar ben ik enorm dankbaar voor.

Welke fout heb jij gemaakt als ondernemer waar je iedere aspirant-ondernemer van RSG voor zou willen behoeden?

Waar moet ik beginnen? 😉 Ik ben erg perfectionistisch. Eindeloos analyseren, plannen uitwerken en twijfel zijn me niet onbekend. Riskant, want daardoor stagneert de ontwikkeling van je bedrijf. Door snel nieuwe concepten op kleine schaal in de praktijk te testen leer je veel beter wat wel en niet werkt. Daar komen vaak verrassende inzichten uit. Ik ken genoeg succesvolle ondernemers die groot zijn geworden met een product dat totaal anders is dan het hun initiële plan.

Waar willen jullie in de toekomst heen met Rox Media?

Groeien! Er zijn nog zo veel organisaties waar de online kansen voor het oprapen liggen. Die partijen willen we helpen. Op dit moment richt onze groei zich uitsluitend op Nederland. We willen met onze diensten nog meer toegevoegde waarde gaan bieden binnen de bedrijfskritische processen van onze klanten. Op lange termijn willen we naast onze dienstverlening ook eigen digitale producten gaan ontwikkelen. Hierbij zullen we ons richten op de uitdagingen die we spotten in de markten van onze klanten.

Tot slot: wat wil je mensen die dromen van ondernemerschap meegeven?

Doen! En zo snel mogelijk. Het is heerlijk om zelf in control te zijn en te werken aan dat wat je écht drijft. Dan wordt hard werken leuk. Laat het beeld varen dat je als ondernemer extreem veel risico moet nemen en al het andere aan de kant moet zetten. Vaak is er niet veel nodig om een goede start te kunnen maken. Met een beetje creativiteit kom je een eind. Daar zijn we als RSG’ers ten slotte ook altijd goed in geweest.

Meer weten over RoxMedia? Ga naar www.roxmedia.nl of stuur een bericht naar robbert@roxmedia.nl.

 

nesthor-author-icoon

Door: Nesthor

De Nesthorcommissie is de communicatie- en evenementencommissie van de Stichting. Voor vragen óf bijdragen met betrekking tot reünistenactiviteiten en natuurlijk het reünistenblad “Nesthor” kunt u contact opnemen met Avril Hensen: nesthor@hetrsg.nl of 06-44209660.